طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب
طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب

يكي از جذاب‌ترين انواع فضاي سبز خانگي، فضاي سبز روف گاردن است؛ روف گاردن يا باغ بام از جمله ايده‌هايي است كه اين سال‌ها طرفداران بسياري پيدا كرده است و معمولا با هزينه‌هاي زيادي طراحي و اجرا مي‌شود. يكي از مشكلاتي كه اكثر علاقه‌مندان به روف گاردن درگير آن هستند، هزينه‌هاي بسيار زياد براي طراحي و اجراي باغ بام است. ما در اين گفتگوي صميمانه، تلاش مي‌كنيم كه پرتكرارترين سوالات شما درباره طراحي روف گاردن را پاسخ دهيم و با ارائه يك آموزش گام به گام، طراحي چنين فضايي را با كمترين هزينه‌ها به شما آموزش دهيم.

روف گاردن دقيقا چيست و چگونه بايد طراحي فضاي سبز روف گاردن را شروع كنيم؟

روف گاردن (roof garden) به معناي باغي است كه در پشت بام قرار دارد؛ اين ايده تلاش مي‌كند تا يك فضاي سبز بكر و دلنشين در پشت بام خانه ايجاد كند. بسياري از دوستداران فضاي سبز و مكان‌هاي آرامش‌بخش علاقه دارند كه پشت بام خود را به يك روف گاردن تبديل كنند ولي نمي‌دانند كه دقيقا بايد كار را از كجا شروع كنند. در ادامه اين قسمت از گفتگو، ما بصورت گام به گام به شما مي‌گوييم كه چگونه فضاي سبز روف گاردن را طراحي كنيد.

فضاي سبز روف گاردن

گام اول؛ تصميم خود را متناسب با فضاي خود بگيريد

در قدم اول، بايد به دقت بررسي كنيد كه با چه فضايي روبرو هستيد. اگر متراژ پشت بام شما زياد است و قصد داريد كه يك طراحي پرهزينه انجام بدهيد، المان‌هايي مانند آبنما، شومينه، اتاق‌هاي شيشه‌اي و نورپردازي‌هاي تخصصي به طراحي شما راه پيدا مي‌كنند؛ اما اگر فضاي شما كوچك است يا قصد داريد كه اين طراحي را با يك هزينه مقرون به صرفه به پايان برسانيد، بايد بر روي عواملي مانند گل و گياه، سايبان‌هاي پارچه‌اي و طراحي‌هاي دست‌ساز مانور بيشتري بدهيد.

گام دوم؛ بخش بندي

در اين مرحله از طراحي، يك نقشه كلي از پشت بام خود بكشيد و هر بخش را با اسم خاصي، نام‌گذاري كنيد. مثلا قسمت اول، بخش آلاچيق است و قسمت دوم بخش باربيكيو است و قسمت سوم بخش گل و گياه است. اين نقشه به شما كمك مي‌كند كه كار را با دقت بيشتري پيش ببريد و اشتباهات را به حداقل برسانيد؛ البته دقت داشته باشيد كه براي كشيدن يك نقشه بايد متراژ دقيق پشت بام را به دست بياوريد و تمام جزييات را در كاغذ لحاظ كنيد.

گام سوم؛ تفاوت روف گاردن با ساير طراحي‌ها را ياد بگيريد

طراحي روف گاردن اصول مخصوصي دارد كه با طراحي حياط يا طراحي فضاي سبز روف گاردن ، تا حدودي متفاوت است؛ همه چيز به اين بستگي دارد كه شما قصد داريد روف گاردن چه كاربري‌اي برايتان داشته باشد. معمولا از روف گاردن براي استقبال مهمان‌ها يا فضايي براي رسيدن به آرامش استفاده مي‌كنند. اگر قصد داريد كه روف گاردن خود را به مهماني‌ها اختصاص دهيد بايد از عوامل خاصي مانند باربيكيو يا مبلمان و نيمكت، بيشتر از المان‌هاي ديگر استفاده كنيد.

گام چهارم؛ گل و گياه و سيستم آبياري

يكي از مهم‌ترين اجزاي رآوف گاردن، گل و گياهان هستند؛ نكته اينجاست كه حتما بايد با تحقيق و پرس و جو، گياهان مناسب پشت بام را پيدا كنيد و فقط و فقط از آن دسته از گياهان بهره ببريد. همچنين اگر متراژ روف گاردن شما زياد است و قصد داريد از گل‌هاي بسياري در آن استفاده كنيد، بهتر است كه يك سيستم آبياري اتوماتيك هم به طراحي خود اضافه كنيد.

فضاي سبز روف گاردن

مبلمان روف گاردن چگونه بايد باشند؟

سوال ديگري كه ذهن بسياري از علاقه‌مندان به روف گاردن را به خود مشغول كرده، اين است كه مبلمان مخصوص روف گاردن دقيقا چه خصوصياتي دارند. پاسخ اين سوال را با يك توضيح كوتاه به شما ارائه مي‌دهيم:

براي خريد مناسب‌ترين مبلمان براي روف گاردن بايد نكات و عوامل بسياري را در نظر بگيريد؛ مثلا اينكه مبلمان راحتي گزينه بهتري هستند يا اينكه در كنار انواع مبل و صندلي بهتر است از نيمكت‌هاي چوبي هم استفاده شود. در مجموع، تلاش كنيد كه به سراغ مبلماني برويد كه سه ويژگي مهم زير را دارند:

  • راحتي هستند؛
  • مناسب فضاي باز هستند؛
  • با رنگ فضاي سبز روف گاردن شما هماهنگ مي‌شوند.

اصول اجراي روف گاردن چه مواردي هستند؟

هر روف گاردني بايد براساس يك سري اصول و نكات مهم طراحي شود، چراكه اين نوع از طراحي خط مشي‌هاي مخصوص به خود را دارد. در قسمت‌هاي قبلي اين مطلب، به برخي از اين اصول پرداختيم اما در اين قسمت، آن‌ها را بصورت كامل بررسي مي‌كنيم:

اصل اول: كف را فراموش نكنيد:

بسيار مهم است كه كف روف گاردن شما با يك پاركت، موزاييك يا سنگ مخصوص آراسته شده باشد؛ سطح يا كف در طراحي روف گاردن بسيار مهم است، چراكه بيشتر از هر جز ديگري به چشم مي‌آيد و نقش هماهنگ كردن اجزاي محيط با يكديگر را به عهده دارد.

اصل دوم: فضاي سبز را به بهترين شكل مديريت كنيد

علاوه بر المان‌هايي مانند آلاچيق، آبنما و باربيكيو، حتما بايد دقت و حوصله كافي را براي خريد وسايلي مخصوص فضاي سبز لحاظ كنيد. گل‌ها، انواع گياهان، انواع درختچه‌ها و چمن‌هاي طبيعي و مصنوعي بارزترين اجزاي فضاي سبز هستند. لازم است كه هر گوشه از روف گاردن با اين المان‌ها پر شده باشد.

اصل سوم: فضاي مركز بسيار مهم است

يكي از اصل‌هاي كليدي در روف گاردن، فضاي مركز يا نقطه كانوني است؛ لازم است كه طرح اجرايي‌تان حتما از يك نقطه مركزي برخوردار باشد. اين نقطه مركزي با هر چيزي مي‌تواند تزيين شود. ايده‌ها و راهكارهاي متعددي براي ايجاد يك نقطه كانوني وجود دارد؛ به طور مثال، مي‌توانيد نقطه كانوني را با قرار دادن مبلمان، چمنكاري و نورپردازي متفاوت برجسته كنيد.

اصل چهارم: نورپردازي

نورپردازي در انواع طراحي‌ها نقش مهمي دارد اما بايد بگوييم كه در روف گاردن بسيار مهم‌تر است؛ روف گاردن فضايي است كه معمولا در شب مورد استفاده قرار مي‌گيرد و شب هم بهترين زمان براي استفاده از نورپردازي است. سعي كنيد از تكنيك‌هاي نورپردازي با چراغ باغي، نورپردازي در كناف‌ها يا نورپردازي ديواري استفاده كنيد.

ما پيشنهاد مي‌كنيم كه از كفپوش‌هاي مخصوص فضاي سبز يا چمن مصنوعي براي پوشش دادن سطح پشت بام استفاده كنيد. حالا كه صحبت به چمن مصنوعي رسيد، بهتر است سري هم به فروشگاه مجموعه چمنزار بزنيد تا از جزييات محصولات ما مطلع‌تر شويد.

 

براي مطالعه ادامه متن به فضاي سبز روف گاردن در وبسايت چمنزار مراجعه كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۳ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۰۸:۰۵ ] [ arg ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی