طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب
طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب

حياط يكي از آن قسمت‌هاي خانه است كه فقط و فقط با يك طراحي زيبا به دل مي‌نشيند؛ اين قسمت از خانه، هميشه با مجموعه‌اي از گل‌ها و گياهان همراه بوده و نقش گوشه دنجي را بازي مي‌كرده كه شما در اوقات كسالت و ناراحتي، مي‌توانسته‌ايد به آن پناه ببريد. با شنيدن اين صحبت‌ها، ممكن است بيشتر از هر زمان ديگري به فكر سر و سامان دادن فضاي سبز حياط خود بيفتيد؛ جالب است بدانيد كه شما اولين كسي نيستيد كه چنين رويايي را در سر داريد. ما براساس نياز شما، در اين آموزش گام به گام تلاش مي‌كنيم كه ذهن‌تان را با ايده‌ها و طرح‌هاي گوناگون، آماده ساخت يك فضاي سبز رويايي و منحصر به فرد كنيم.

حالا كه تصميم گرفته‌ايد فضاي سبز حياط خود را سر و سامان دهيد، بهتر است اينكار را بصورت صددرصد اصولي و دقيق انجام دهيد. اين مطلب، مجموعه‌اي از پرسش‌هاي طراحان تازه‌كار براي رسيدن به يك فضاي سبز ايده‌آل است؛ با اين پرسش‌ها همراه شويد، و جز به جز طرح خود را فراهم كنيد.

اصول طراحي فضاي سبز حياط چيست؟

هر كاري اصول و ساختار مخصوص به خود را دارد؛ جالب است بدانيد كه طراحي فضاي سبز هم اصول مربوط به خودش را دارد. اين نكته هم حائز اهميت است كه اصول طراحي فضاي سبز حياط با اصول طراحي فضاي سبز بالكن يا روف گاردن، بسيار متفاوت هستند؛ همين نكته، يكي از ويژگي‌هاي مقاله پيش روي شما را به شما گوش‌زد مي‌كند: اين مقاله دقيقا براي طراحي فضاي سبز حياط تنظيم شده است.

فضاي سبز حياط

خب سوال اول اين است: در زمان طراحي فضاي سبز حياط، به چه اصولي دقت كنيم؟

نكات زير، مهم‌ترين اصول است:

  1. تحليل فضاي موجود؛ مهم‌ترين قدم براي طراحي فضاي سبز حياط

ممكن است حياط شما، متراژي به اندازه يك باغ داشته باشد يا ممكن است شما به اندازه يك حياط خلوت كوچك، فضا داشته باشيد. كارشناسان طراحي فضاي سبز بر اين باور هستند كه اگر به نكته كليدي زير توجه كنيد، متراژ هيچ تاثيري در زيبايي طرح شما نخواهد داشت.

نكته كليدي: فضاي موجود را به بهترين شكل آناليز كنيد.

شما بايد از جهات متعددي، موقعيت حياط خود را بررسي كنيد و نيازها را در يك ليست بنويسيد.

  • ممكن است كه حياط شما يك پاركينگ هم باشد.
  • ممكن است ديوارها يا سراميك‌هاي‌تان قديمي يا فرسوده باشند.
  • ممكن است آبرساني به حياط مقداري سخت باشد.
  • ممكن است قسمتي از آن با وسايل قديمي پر شده باشد.
  • ممكن است تخته سنگ‌ها يا موانع ديگري بر سر راه شما قرار داشته باشد.

موارد بالا، ليستي فرضي از آناليز يك حياط خلوت است. شما نيز بايد چنين ليستي فراهم كنيد و قسمت به قسمت حياط خود را با دقت تحليل كنيد.

  1. به‌كارگيري همه المان‌ها؛ يك انتخاب مقرون به‌صرفه

در اين قسمت، بايد به كمك طرح‌ها و ايده‌هاي اينترنتي، موانع و مشكلات حياط خود را در طرحتان دخيل كنيد. اجازه بدهيد اين موضوع را با يك مثال شفاف كنيم:

تصور كنيد كه سراميك‌ها يا ديوارهاي حياط شما فرسوده شده‌اند و هزينه تعمير اين فرسودگي از توان شما خارج است؛ شما بايد با طرح‌ها و ايده‌هاي خود، اين فرسودگي‌ها را پنهان كنيد يا از آن‌ها به عنوان المان‌هاي موجود در طراحي، استفاده كنيد.

  1. هر طرحي را بصورت جداگانه چك كنيد

اين نكته تا حدودي پيش‌پاافتاده به نظر مي‌رسد اما بسيار لازم‌الاجرا است. اگر قرار است كه از گوشه حياط به عنوان مكاني براي ساخت باربيكيو يا نصب كباب‌پز استفاده كنيد، سعي كنيد به آن قسمت برويد و مقداري از زمان خود را در آنجا سپري كنيد. وقتي‌كه به آن قسمت از حياط رفتيد، تلاش كنيد كه از جوانب متعددي آن قسمت را بسنجيد:

  • نور در اين قسمت از حياط، چه وضعيتي دارد؟
  • آيا اين قسمت از حياط به شكلي طراحي شده كه جلوي بادها و نسيم‌هاي احتمالي را خواهد گرفت؟
  • بوي كباب‌پز به شكل مناسبي خارج خواهد شد يا با وارد شدن به خانه همسايه، مايه دردسر مي‌شود؟

با بررسي و آناليز طرح‌ها، جلوي هرگونه ضرري را خواهيد گرفت؛ همچنين، طرح خود را بيمه خواهيد كرد.

  1. وسايل مورد نياز را ليست كنيد و نحوه مراقبت از آن‌ها را بياموزيد.

تصور كنيد كه براي طراحي فضاي سبز خود، چند گونه گل و نهال سفارش داده‌ايد. پيش از آنكه به سراغ كاشت اين گل و گياه برويد، بايد نحوه نگهداري و ميزان آب مصرفي اين گياهان را به دقت بررسي كنيد؛ اين مسئله به شما كمك مي‌كند كه از فضاي طراحي شده، بصورت درازمدت به بهترين شكل مراقبت كنيد و آسيب‌ها را به حداقل برسانيد.

همچنين ممكن است شما براي حياط خود، تاب يا وسايلي از اين دست سفارش داده باشيد؛ لازم است كه جنس اين وسايل را به دقت بررسي كنيد و در صورت لزوم، به سقف‌هاي كاذب يا موارد مشابه بينديشيد.

 

آيا طراحي فضاي سبز حياط كوچك ممكن است؟

چمن مصنوعي فضاي بين سنگ تراورتن

اين سوال، يكي از پرتكرارترين پرسش‌ها در زمينه طراحي فضاي سبز حياط است؛ پاسخ به آن هم بسيار ساده است: اگر از خلاقيت ذهني خود استفاده كنيد، طراحي فضاي سبز حياط كوچك به بهترين شكل انجام خواهد شد.

بيشتر طراحان خانگي نگران اين هستند كه در يك حياط كوچك نتوانند طراحي خاصي را پياده كنند، درصورتي‌كه اين تفكر چندان دقيق و صحيح نيست. در ادامه اين گفتگو، طرح‌هايي را مشاهده خواهيد كرد كه در حياط‌هاي كوچك اجرا شده‌اند؛ دقت در اين طرح‌ها، به شما كمك مي‌كند كه خلاقيت خود را افزايش دهيد و با نگرش بهتري به سراغ طراحي فضاي سبز برويد. طرح‌هاي زير را با دقت بررسي كنيد و به نكات زير هر عكس، توجه كنيد.

تكنيك طراحي: طراح اين حياط، با يك مانع اساسي روبرو بوده است؛ فضاي موجود بسيار باريك بوده و حتما بايد يك گذر هم در آن جاي مي‌گرفته است. طراح به بهترين شكل از پس مشكل بر آمده. او از دل محدوديت (الزام وجود يك گذر) يك طرح كلي در آورده و كليت طرح را در حاشيه اين گذر قرار داده است. سعي كنيد هميشه محدوديت‌هاي پيش رو را به يك فرصت مناسب براي طراحي تبديل كنيد.

 

تكنيك طراحي: طراح در اين حياط، از خط‌هاي افقي پاركت‌ها و خط‌هاي عمودي نرده‌ها استفاده كرده تا چمن و گلكاري‌ها را بصورت نقطه كانوني دربياورد. نكته مهم اينجاست كه نقطه كانوني هميشه بايد در مركز طرح باشد، اما طراح با دقت و زيركي، اين نقطه را در گوشه قرار داده و بوسيله ابزارهاي متنوعي مثل باكس گل و چراغ‌هاي باغي، نقطه كانوني را مستحكم كرده است.

تكنيك طراحي: اين حياط خلوت زيبا، با كمترين هزينه و ابزار طراحي شده است؛ اجزا به كار رفته در اين طراحي، فلاورباكس و مقداري چمن است اما منظره‌اي كه ايجاد شده بسيار بكر و منحصر به فرد به نظر مي‌رسد. دقت در انتخاب گل‌هاي متنوع و گياهان گوناگون، به اين طرح رنگ و بوي خاصي داده است.

 مدل حياط ويلا

تصويرهاي اين بخش، به شما كمك مي‌كنند كه با نگرش بهتري به سراغ طراحي فضاي سبز اختصاصي خود برويد؛ در اين قسمت تلاش كرده‌ايم كه تصاويري را به نمايش بگذاريم كه براي طراحي حياط ويلا به كار مي‌روند. نكته مهم در طراحي حياط ويلا اين است كه معمولا نسبت به حياط خانه‌ها بزرگ‌تر است و با المان‌هايي مانند استخر و آلاچيق، زيبا شده است.

فضاي سبز حياط

نمونه طراحي فضاي سبز

در اين بخش از گفتگو، نمونه‌هايي منحصر به فرد و اختصاصي از طراحي فضاي سبز را براي شما جمع‌آوري كرده‌ايم. اين نمونه طراحي فضاي سبز، به شما مي‌آموزد كه چطور از ابزار و وسايل گوناگون در طراحي خود استفاده كنيد و خلاقيت را با آميزه‌اي از شوق و شهامت به كار بگيريد.

براي مطالعه ادامه متن به فضاي سبز حياط مراجعه كنيد.

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۳ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۰۷:۳۳ ] [ arg ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی