طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب
طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب

غير عادي نيست كه مشتريان يك شركت از توسعه‌دهنده‌ي وردپرس خود بخواهند تا امتياز Google PageSpeed Insights آن‌ها را افزايش دهد. گوگل بازاريابي خوبي براي اين ابزار انجام مي‌دهد و بيشتر مصرف‌كنندگان متوجه نمي‌شوند كه امتياز كامل، پايان همه چيز نيست. گاهي اوقات اين قضيه خيلي آدم را اذيت مي‌كند. با همه‌ي اين‌ها، امروز مي‌خواهيم چند نكته و استراتژي را با شما در ميان بگذاريم كه مي‌تواند به شما كمك كند تا با وب‌سايت وردپرس خود از ابزار Google PageSpeed Insights امتياز ۱۰۰/۱۰۰ بگيريد.

 

ابزار Google PageSpeed Insights چقدر مهم است؟

ابزار Google PageSpeed Insights يك ابزار سنجش عملكرد وب توسط گوگل است و به شما كمك مي‌كند تا به سادگي با پيروي از بهترين روش‌هاي توسعه‌ي وب، راهكارهايي را براي سريع‌تر شدن و موبايل-فرندلي شدن سايت خود شناسايي كنيد. اما نكته‌ي بسيار مهمي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه نبايد هميشه براي رسيدن به امتياز ۱۰۰/۱۰۰ وسواس به خرج دهيد. اصلاً ممكن است كه بسته به ساختار و نحوه‌ي تنظيمات وب‌سايت وردپرس شما، چنين كاري در همه‌ي حالات ممكن نباشد. با وجود اين همه پوسته‌ي چندمنظوره و سايت‌هاي حاوي اسكريپت‌هاي خارجي، به سادگي قادر نخواهيد بود تا زمان خود را صرف به دست آوردن امتياز كامل كنيد؛ كه البته اين قضيه كاملاً قابل قبول است.

توصيه‌ي ما اين است كه بيشتر به سرعت سايت خود نگاه كنيد تا اين امتيازات. امتياز ابزارهايي مثل Pingdom، GTMetrix و Google PageSpeed Insights مي‌تواند شما را به گمراهي بكشاند. به خصوص اين كه بعضي از آن‌ها هنوز حتي از HTTP/2 نيز پشتيباني نمي‌كنند. آنچه كه واقعاً اهميت دارد اين است كه از بارگيري سريع سايت خود و همچنين از عملكرد ادراك‌شده‌ي آن اطمينان يابيد. عملكرد ادراك‌شده، احساس كاربر از سرعت بارگيري سايت شماست.

 

آيا گوگل در سئو و فاكتور رتبه‌بندي سرعت صفحه از PageSpeed Insights استفاده مي‌كند يا مقدار خام سرعت پاسخ‌گويي؟

اين سوال جالبي بود كه توسط يك سئوكار در FDP Group Leeds مطرح شد و در Search Engine Roundtable نيز مورد بحث قرار گرفت. گري ايليس (Gary Illyes) تحليل‌گر تمايلات وب‌مسترها در گوگل به اين شكل پاسخ داد كه «به نظرم هر دو تأثيرگذار است».

يكي از دلايل عمده‌ي آن اين است كه اغلب اگر وب‌سايت كندي داشته باشيد، به احتمال خيلي زياد هشدارهاي زيادي هم در Google PageSpeed Insights خواهيد داشت. بسياري از توصيه‌هاي اين ابزار رابطه‌ي نزديكي با زمان پاسخ‌گويي شما دارد. لزوماً رابطه‌ي ۱۰۰% مستقيمي بين آن‌ها برقرار نيست، اما آنچه كه گري به احتمال زياد قصد دارد بگويد اين است كه اگر وب‌سايت كندي داريد، بله، احتمالاً روي رتبه‌بندي شما تأثيرگذار است.

 

كسب امتياز ۱۰۰/۱۰۰ روي هاست اشتراكي

به نظرمان رسيد كه جالب مي شود اگر كمي پوسته‌ي ۲۰۱۷ را در وردپرس ۴٫۷ بررسي كنيم. اين اولين پوسته‌ي پيش‌فرض در وردپرس است كه به جاي وبلاگ‌هاي معمولي، براي كسب‌وكارها ساخته شده است و اين خيلي هيجان‌انگيز است! پس امروز مي‌خواهيم به شما نشان دهيم كه چگونه امتياز كامل ۱۰۰/۱۰۰ را هم روي دسكتاپ و هم روي موبايل بگيريد. ما ابزارها و خدمات متداولي را كه خيلي از سايت‌هاي وردپرس استفاده مي‌كنند، نصب كرده‌ايم؛ چيزهايي مثل گوگل آناليتيكس، Akismet، سئو ياهست، و غيره. ما آزمايش‌هاي خودمان را هم روي يك هاست اشتراكي ارزان و هم روي سايتي كه از Google Cloud استفاده مي كند انجام داده ايم تا به شما نشان دهيم كه چقدر تفاوت بين محيط‌هاي ميزباني بهينه‌ي Google Cloud و اشتراكي وجود دارد.

اگرچه اين سايت خيلي كوچك است، اما مبناي خوبي براي درك نحوه‌ي كار Google PageSpeed Insights است.

 

امتياز ۱۰۰/۱۰۰ در Google PageSpeed Insights با هاست اشتراكي

سايت آزمايشي ما، يك سايت با وردپرس ۴٫۷ و با پوسته‌ي ۲۰۱۷  است كه بر روي يك هاست اشتراكي ارزان و محبوب (آپاچي) قرار گرفته است. SSL فعال است و پلاگين‌هاي زير نصب هستند.

  • Yoast SEO
  • Akismet

به علاوه گوگل آناليتيكس نيز در بخش فايل header.php  اجرا مي‌شود. تنها تغييري كه ايجاد كرده‌ايم، اضافه كردن يك تصوير برجسته به پست پيش‌فرض «Hello world!» است. ما اين سايت را به Google PageSpeed Insights داديم و بدون هيچ كار اضافه‌اي، امتياز ۱۰۰/۶۹ براي دسكتاپ و ۱۰۰/۵۸ براي موبايل به دست آمد. پس حتماً لازم است چيزهايي را بهبود دهيم. اجازه بدهيد تا هر يك را بررسي كنيم تا ببينيم چگونه مي‌توانيم آن را اصلاح كنيم.

 

رتبه google pagespeed insights

 

فعال كردن فشرده‌سازي

كار خود را با دسكتاپ شروع مي‌كنيم، چون خيلي از اصلاحات براي موبايل هم به كار مي‌آيند. اولين توصيه‌ي Google PageSpeed Insights كه بايد به آن عمل كنيم، هشدار فعال كردن فشرده‌سازي است.

فعالسازي فشرده سازي

براي حل اين مشكل بر طبق سفارش گوگل بايد فشرده‌سازي Gzip را فعال كنيم.

تمام مرورگرهاي مدرن، از فشرده‌سازي Gzip پشتيباني كرده و براي تمامي درخواست‌ها به صورت خودكار درباره‌ي آن مذاكره مي‌كنند. فعال كردن فشرده‌سازي Gzip مي‌تواند حجم پاسخ انتقالي را به ميزان ۹۰% كاهش دهد، كه به نوبه‌ي خود موجب كاهش چشمگير زمان بارگيري آن منبع، كاهش مصرف داده‌ي سرويس‌گيرنده و بهبود زمان اولين نمايش صفحات شما مي‌شود.

دو راه براي اين كار وجود دارد. اولين و ساده‌ترين راه، استفاده از يك پلاگين كش با قابليت فعال كردن Gzip است. مثلاً WP Rocket قواعد فشرده‌سازي Gzip را با استفاده از ماژول mod_deflate به صورت خودكار در فايل .htaccess اضافه مي‌كند. W3 Total Cache هم در بخش عملكرد خود امكان فعال كردن اين فشرده‌سازي را ارائه مي‌دهد.

دومين راه فعال كردن فشرده‌سازي Gzip، ويرايش فايل .htaccess است. بيشتر هاست‌هاي اشتراكي از آپاچي استفاده مي‌كنند كه در آن مي‌توانيد به سادگي كد زير را به فايل .htaccess خود اضافه كنيد. فايل .htaccess را مي‌توانيد از طريق FTP در ريشه‌ي سايت وردپرس خود بيابيد.

اضافه كردن كد زير به .htaccess: