طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب
|
اكنون ۲۰۱۸ است و سئو منسوخ شده است. دوباره!اهميت سئو از ديدگاه منتقدان : منتقدان بهينهسازي موتور جستوجو (سئو) ميگويند كه اگر هم الآن هنوز منسوخ نشده است، به زودي منسوخ ميشود و اهميت سئو بسيار كم ميشود!!! به سادگي ميگوييم كه اينطور نيست. اطلاعات جديد حاكي از آن است كه موتورهاي جستوجو در حال دور شدن از سئوي سنتي هستند تا بر روي محتواي باكيفيت تمركز كنند. دوري از سئوي سنتي در كار نيست؛بلكه از اين به بعد سئو بايد دست در دست محتواي باكيفيت حركت كند تا بتواند براي رتبهبندي بهتر در نتايج موتورهاي جستوجو رقابت كند. همهي اينها به آن معني است كه كيفيت محتوا نيز در رتبهبندي بهتر در نتايج موتورهاي جستوجو كمك خواهد كرد و ديگر آن جزئياتي كه به محتواي بد هم كمك ميكنند، به تنهايي تأثيرگذار نخواهند بود. افرادي كه معتقد به اشتباه مخالفان هستند، بدانند كه محتواي باكيفيت مهم است، اما نه بيشتر از سئوي صحيح و اين كه اين دو نياز دارند تا در كنار هم كار كنند تا بتوانند محتواي باكيفيتي را توليد كنند كه رتبهي بالايي به خود اختصاص دهد. چرا اهميت سئو بيش از پيش شده است؟اخيراً بحث زيادي بر سر اين مطلب ميشود كه آيا هنوز هم سئو بخش مهمي از تلاشهاي كسبوكارها در بازاريابي آنلاين هست يا خير. بعضي از افراد حتي پا را فراتر ميگذارند و ميگويند كه امروزه سئو در مقايسه با قبل به كمترين حد اثرگذاري خود رسيده است، ديگر نامربوط شده است، يا حتي اين كه كاملاً منسوخ شده است. نكته مهم در مورد سئو و محتواآنهايي كه روشهاي بازاريابي آنلاين را رصد ميكنند ميگويند كه امروزه محتواي باكيفيت است كه بازديدكننده به ارمغان ميآورد، نه سئو. مسلماً اين موضوع خيلي پيچيدهتر از اين جملهي ساده است. موضوع سياه و سفيدي نيست، بلكه مسألهاي خاكستري است كه در آن سئو و محتواي باكيفيت بايد با هماهنگي و توازن در كنار يكديگر وجود داشته باشند تا برند بتواند در نتايج جستوجو تأثيرگذار شود. چند دليل براي حفظ اهميتسئو در موضوع قابليت ديده شدن در وب وجود دارد. موتورهاي جستوجوي بزرگ در حال بهبود هستند.در گذشتهها، الگوريتم بيثبات گوگل اجازهي استفاده از روشهايي را در سئو ميداد كه خيلي قابل قبول نيستند؛ مانند اسپم، انباشتن كليدواژهها، و محتواي بيكيفيت با لينكهاي زياد. الگوريتمهاي جديد موتورهاي جستوجو، رتبهبنديها را بهبود بخشيده است. امروزه ديگر انباشتن كليدواژهها، وبسايت را به صفحهي اول نتايج جستوجو نميبرد، در واقع گوگل چنين وبسايتي را جريمه ميكند؛ چرا كه ارزش واقعي براي جستوجوگران فراهم نميكند. گوگل با آپديتهاي Penguin و Panda از شر بسياري از روشهاي توليد رتبههاي ساختگي و انباشتن كليدواژه خلاص شد و جستوجوگران آنلاين نيز خوشحالي خود را از اين موضوع نشان دادهاند. اين آپديتها وجود محتواي باكيفيت را حياتي كردهاند كه مستلزم قرارگيري مفهوم و معناي مرتبط درون محتوا است. اين تغييرات دقيقاً همان چيزهايي است كه اهميت سئو را بيشتر كرده است. تغييرات الگوريتمي از بهكارگيري روشهاي صحيح سئو درون محتوا اطمينان حاصل ميكنند. صاحبان وبسايت بايد به فكر راههايي براي استفاده از روشهاي مناسب سئو در محتوا باشند و به علاوه تيم خود را نيز با رويدادهاي سئو در صنعت، به روز نگه دارند. اين دو چيزهايي هستند كه محتوا را به صفحهي اول نتايج موتور جستوجو ميكشانند. حقههاي بيارزشي كه قبلاً استفاده ميشد، الآن براي مجريان آن جريمه به همراه خواهد داشت. موتورهاي جستوجو اين كار را ميكنند تا مطمئن شوند كه كاربران آنها، بهترين و دقيقترين نتايج را همان اول ميبينند، نه اين كه اول صدها نتيجهي اسپم را مشاهده كنند. هيچ وقت نميتوان اهميت سئو را ناديده گرفت.عجيب نيست كه بسياري از شركتهاي بزرگ بيشتر درخواستهاي خود را از موبايل دريافت ميكنند تا از كامپيوترهاي شخصي. هر چقدر اين قضيه رايجتر ميشود، جريمهي وبسايتهايي كه نسخهي موبايل ندارند هم بيشتر ميشود. البته فقط داشتن نسخهي موبايل كافي نيست، بلكه بايستي تجربهي كاربري خوبي هم ارائه كند. اين تغيير خيلي چشمگيري نسبت به روش جستوجوي همين ۱۰ سال قبل است. امروزه اگر وبسايتها بخواهند محتواي خود را از طريق موتور جستوجوي گوگل قابل دسترس سازند، بايد استانداردهاي مختلفي را رعايت كنند. يكي از اين استانداردها، ايجاد تغييراتي در وبسايت شركت است به نحوي كه به كاربران موبايل و تبلت نسخهي موبايل فرندلي سايت نشان داده شود. فاكتورهاي بسياري بر نحوهي نمايش نتايج جستوجوي موبايل گوگل تأثيرگذار است و سرعت لود صفحه، يكي از آنها است. اگر وقت صرف كنيد و يك صفحه را طوري بهينه كنيد كه سريعتر لود شود، تأثير مثبتي در رتبهبندي سايت براي كاربران موبايل خواهيد ديد. اين كار، وبسايت شما را در معرض ديد جمعيت زيادي قرار ميدهد كه تنها با گوشيهايشان از اينترنت استفاده ميكنند. موتورهاي جستوجو الگوهاي گفتاري واقعي را پردازش ميكنند.چيزي كه خيليها ممكن است متوجه آن نباشند، اين است كه در اين عصر وسايل موبايل، يكي از روشهاي موفقيت در سئو افزودن الگوهاي گفتاري واقعي در كليدواژههاي كوتاه و بلند است. اهميت الگو هاي رفتاري مانند جستجوي صوتي براي سئومحققان ميگويند كه هر چقدر جلوتر ميرويم، افراد بيشتري به جستوجوي صوتي تمايل پيدا ميكنند و با اين كار، از الگوهاي گفتاري واقعي درون كليدواژههاي خود استفاده ميكنند. اگر وبسايتها اين الگوهاي واقعي را درون كليدواژههاي خود به كار بگيرند، كاربران جستوجوي صوتي ميتوانند با استفاده از اصطلاحات محاورهاي جستوجو كرده و به نتايج دقيقي برسند. اين الگوهاي طبيعي گفتاري براي سئو مهمتر ميشوند و با همهگير شدن جستوجو در موبايل، رايجتر هم خواهند شد. مثالي از الگوي رفتاري طبيعي از كاربران وسايل ارتباطي و تعامل با موتورهاي جستجوبه عنوان مثال، فردي را در نظر بگيريد كه در شهر خود به دنبال يك رستوران ميگردد. اگر جستوجوي خود را تايپ كند، ممكن است از عبارتي نظير «شيكاگو بهترين رستوران ايتاليايي» استفاده كند. اما اگر از جستوجوي صوتي در يك دستگاه موبايل استفاده كند، احتمالاً چيزي شبيه به «بهترين رستوران ايتاليايي شيكاگو» را ميگويد. اگرچه تفاوت آنها خيلي كم است، اما همين تفاوت كم بر روي نحوهي نمايش نتايج توسط موتور جستوجو تأثيرگذار است. به همين دليل كليدواژهها (هم بلند و هم كوتاه) بايد شروع به تقليد از الگوهاي گفتاري واقعي كنند، چرا كه در اهميت سئو تاثيرگذارند. رابطهي سئو با تجربهي كاربريتجربهي كاربري، مهمترين چيز در جستوجوي موبايل است. موتورهاي جستوجو ميخواهند كه وبسايتها به سرعت لود شوند، به راحتي مرور شوند، و جستوجوگر براي آنها ارزش قائل شود. ارائهي يك تجربهي كاربري خيلي خوب مهمترين چيزي است كه در اين عصر جستوجوهاي موبايل به دستيابي به رتبههاي بالا كمك ميكند. اين تجربهي كاربري در حقيقت همان تأمين اطلاعات مورد نظر جستوجوگر در زمان كم است. اهميت سئو براي تجربه كاربريسئو براي تجربهي كاربري حياتي است. امروزه بيش از هر وقت ديگري، روشهاي خوب سئو كاربران را قادر ميسازد تا خيلي ساده محتواي با كيفيت بيشتر را يافته، به آن دسترسي پيدا كرده و آن را درك كنند. مورد ديگري كه نهتنها براي سئو بلكه براي تجربهي كاربري نيز اهميت دارد، نقشهي سايت XML است. استفاده از نقشهي سايت به معني ارتباط بدون وقفه با موتورهاي جستوجو است؛ در اين ارتباط اطلاعاتي دربارهي محتواي وبسايت رد و بدل ميشود. نقشهي سايت براي بازديدكنندهها منجر به مرور سادهتر وب ميشود. محتواي وبسايت را هم راحتتر ميتوان مرتب و سازماندهي كرد، كه به تجربهي جستوجوي سريعتر كمك ميكند. موتورهاي جستوجو دربارهي سئو چه ميگويند؟بسياري از موتورهاي جستوجوي معتبر توصيههايي را دربارهي سئو از طريق وبسايت و وبلاگ خود منتشر ميكنند. خود آنها استفاده از روشهاي سئو را محكوم نميكنند، بلكه توصيههايي را براي استفادهي صحيح و مناسب از آن ارائه ميكنند. نكتهي مهم اين كه اگر چه ممكن است روشهاي قديمي سئو ديگر منسوخ شده باشند، اما سئو هنوز برقرار است و احتمالاً هرگز منسوخ نميشود. اين شركتهاي موتور جستوجو ميدانند كه روش ارتباطي كاربران با اينترنت در حال تغيير است و اتفاقاً با نحوهي تغيير آن كاملاً هماهنگ هستند. موتور هاي جستوجو از توليد نتايج دقيق براي كاربرانشان سود ميبرند، پس احتمالاً هيچ وقت سازندگان وبسايتها را به راه غلط نميكشانند. اگر كاربري متوجه شود كه يك موتور جستوجو نتايج مفيدي به او نشان نميدهد، قطعاً نتيجه ميگيرد كه اين موتور جستوجو مسئوليت خود را در قبال چگونگي نمايش آن نتايج به خوبي انجام نميدهد. از طرف ديگر زماني كه كاربر ببيند كه يك موتور جستوجو هميشه به سرعت نتايج دقيق و ارزشمندي را ارائه ميكند، باز هم از آن استفاده خواهد كرد. به همين دليل موتورهاي جستوجو انگيزه دارند كه دارندگان وبسايت را دربارهي محتواي توليدي و استفادهي صحيح از سئو راهنمايي كنند. استفاده از محتواي معتبر در كنار سئوسئو تنها عاملي نيست كه رتبهي محتواي ما را در صفحهي نتايج موتور جستوجو تعيين ميكند، بلكه همانطوري كه قبلاً هم گفتيم، سئو و محتواي باكيفيت با هم عمل ميكنند. چطور ميتوانيد از كيفيت بالا و اعتبار مطالب توليدي خود مطمئن شويد؟به خوبي دربارهي موضوع مورد نظر خود تحقيق و بررسي انجام دهيد و علاوه بر كسب دانش در آن موضوع، به آن علاقمند باشيد. محتواي بديع ايجاد كنيداگر چه ممكن است به نظر برسد كه همهي مطالب ممكن قبلاً توسط ديگران نوشته شده است، شما از منظر ديگري به يك موضوع متداول نگاه كنيد يا موضوعي كاملاً بديع بيابيد. براي توليد محتوايي با نگارش خوب، وقت بگذاريد؛ حتماً نتيجهي آن را ميگيريد. وقتي هم كه محتواي خود را توليد كرديد، آن را با مخاطب مناسبي در ميان بگذاريد. در كل، اين نكات طبيعي به شما كمك ميكند كه محتواي باكيفيت توليد كنيد. حال اگر اين تلاشها را با استراتژيهاي مناسب سئوتلفيق كنيد، ميتوانيد از كسب رتبهي بالا توسط محتواي خود در صفحهي نتايج جستوجو مطمئن باشيد. اشتباهاتي در سئو كه بايد از آنها اجتناب كرد.قبلاً هم تأكيد كرديم كه سئو منسوخ نشده است و از اهميت سئو كم نشده است، اما به خاطر تغييراتي كه در الگوريتمها ايجاد ميشود، بايد از اين به بعد جور ديگري با آن برخورد كرد. محتواي سطحي را با دقت انتخاب كنيدامروزه ديگر اين كافي نيست كه مطالب شما مناسب و مرتبط باشد، بلكه بايد براي كاربران نيز ارزشمند باشد. پنهانسازي محتوا كه نوعي از فريب و تغيير محتوا محسوب ميشود، يكي از بدترين كارهايي است كه ميتوان انجام داد و توسط گوگل هم تحريم شده است؛ پنهانسازي محتوا چگونه است؟در اين روش موتور جستوجو و كاربر انساني دو نسخهي متفاوت از وبسايت را مشاهده ميكنند كه خيلي حيلهگرانه است. همانطوري كه قبلاً هم گفته شد، انباشتن كليدواژه نيز به وضوح نادرست است؛ اين يكي از قديميترين و رايجترين روشها است، به اين شكل كه از يك كليدواژه به تعداد بينهايت زياد در محتوا استفاده شود. مخفي كردن متن هم خيلي به همين انباشتن كليدواژهها شبيه است؛ مگر قدم منطقي بعد از انباشتن كليدواژهها نبايد همين باشد؟ درست نيست پنهانسازي محتوا چگونه بر روي سئو اثر منفي دارد؟هرگز اين كار را انجام ندهيد؛ چون كه به عنوان اسپم موتور جستوجو شناخته ميشود. در صورتي كه اين روشها روي يك وبسايت مشاهده شود، جريمهاي براي آن وبسايت در نظر گرفته خواهد شد. البته به خاطر داشته باشيد كه لزوم اجتناب از روشهاي مذكور، به معني منسوخ شدن سئونيست. موتورهاي جستوجو نميخواهند كه نتايجشان با محتوايي پر شود كه براي كاربر مفيد نيست، بيهوده است يا ارزش واقعي ندارد. اين روشها فقط صفحه را پر ميكنند و ارزش واقعي براي كاربران يا موتورهاي جستوجو ندارند.
براي مطالعه ادامه متن به اهميت سئو در بلاگ پارميسافت مراجعه كنيد.
امتیاز:
بازدید: 133
انتقال يك سايت چيست؟انتقال سايت عبارتي است كه به طور گسترده توسط متخصصان سئو استفاده ميشود تا هر رويدادي را كه در آن سايت تحت تغييرات اساسي قرار ميگيرد را توصيف كند. تغييرات حوزههايي كه ميتوانند تاثيرات معناداري بر پديدار شدن در موتور جستوجو داشته باشند. تغييراتي عمدتا در محل، پلتفرم، ساختار، محتوا، طراحي يا تجربه كاربري سايت. بخش مستندات گوگل انتقالهاي سايتها را به طور عميق پوشش نداده و اين حقيقت را كه آنها معمولا منجر به كاهش معنادار درآمد و ترافيك ميشوند، كم اهميتتر جلوه ميدهد. كاهشي كه ميتواند از چند هفته تا چندين ماه دوام داشته باشد و به ميزان تاثيرپذيري سيگنالهاي رتبهبندي موتور جستوجو و زمان لازم براي كسبوكار ضرر ديده جهت اجراي يك برنامه بهبودي موفق دارد. مثالهاي انتقال سايتبخش آتي در خصوص چگونگي انتقالهاي موفق و ناموفق خواهد بود و توضيح ميدهد كه خروج از انتقال سايت بدون متحمل شدن ضرر جدي چگونه به طور ۱۰۰ درصد امكانپذير است. اشتباه بودن افسانه �ترافيك از دست رفته مورد انتظار�هر كسي كه با انتقال سايت مشغول بوده، نظريه شايعي كه ميگويد اين امر در واقع منجر به از دست رفتن ترافيك و درآمد ميشود را شنيده است. با وجود اين كه اين ادعا در خصوص مواردي بسيار خاص صحت دارد (براي مثال جابهجايي از يك دامنه تثبيت شده به يك دامنه كاملا جديد)، نبايد مقدس و بدون استثنا لحاظ شود. اين امكان وجود دارد كه انتقال را انجام داده و هيچ درآمد يا ترافيكي از دست ندهيد. شما حتي ميتوانيد بلافاصله پس از اجراي يك سايت اصلاح شده رشد مشخصي داشته باشيد. اما اين موضوع تنها زماني صادق است كه تمام گامها به خوبي برنامهريزي و اجرا شوند. مثالهايي از انتقالهاي ناموفقگرافي كه در ادامه آمده يك انتقال سايت ناموفق را از يك خردهفروشي بريتانيايي نشان ميدهد. اين وبسايت دو هفته پس از انتقال از HTTP به HTTPS ، ۳۵ درصد مشاهدات خود را از دست داده است. حدود شش ماه زمان برد تا آنها به طور كامل به حالت قبلي برگردند كه احتمالا تاثير معناداري بر درآمدشان از جستوجوي واقعي داشته است. اين مثالي از انتقال ضعيف در سايت است كه احتمالا نتيجه برنامهريزي يا اجراي ضعيف بوده است. اما ريكاوري هميشه امكانپذير نيست. گراف مشاهدات زير از يك خردهفروش بزرگ بريتانيايي ديگر است كه در آن انتقال از HTTP به HTTPS منجر به كاهش دائمي ۲۰ درصدي مشاهده ميشود.
در واقع كاملا امكانپذير است كه از HTTP به HTTPS منتقل شد و براي چنين مدت طولاني، اين مقدار ترافيك از دست نداد. به جز چند هفته اول كه به دليل پيدا كردن آدرس سايت جديد توسط گوگل و بهروز رساني نتايج جستوجو، نوسانات بالايي وجود دارد. مثالهايي از انتقالهاي موفقيك انتقال موفق چگونه است؟ اين به طور عمده به نوع انتقال، اهداف و KPIها (در آينده بيشتر توضيح خواهيم داد) بستگي دارد. اما در غالب موارد، يك انتقال موفق در سايت، حداقل يكي از ويژگيهاي زير را دارد: ۱-حداقل كاهش آمار مشاهده در هفتههاي اول (هدف كوتاه مدت). ۲- افزايش مشاهده پس از آن، كه به نوع انتقال بستگي دارد (هدف بلندمدت). گزارش مشاهده زير در خصوص انتقال از يك HTTP به HTTPS است كه همچنين با بهبود مشخص در سرعت بارگذاري صفحات سايت همراه بوده است. گزارش آمار مشاهدات زير از يك تعميرات اساسي در وبسايت است كه من شانس حضور در آن چند ماه پيش از تعميرات و مشاركت در حمايت از راهبرد، برنامهريزي و مراحل آزمون را داشتم كه همگي به يك ميزان مهم بودند.به مانند آن چه در ديگر پروژههاي انتقال متداول است، تاريخ راهاندازي به دليل ريسكهاي پيش از موعد راهاندازي سايت و عدم رفع كامل موانع اساسي فني، چند بار عقب افتاد. اما همانطور كه گراف مشاهدات زير ميبينيد، اين صبر ارزشش را كاملا داشت. رشد آمار مشاهده مشاهدات ناشي از جستوجوي واقعي نه تنها كاهش نيافتند، بلكه از هفته اول شروع به رشد كردند.رشد آمار مشاهده يك ماه پس از انتقال به ۶۰ درصد رسيد در حالي كه رشد ترافيك جستوجوي واقعي دو ماه پس از راهاندازي ۸۰ درصد را پشت سر گذاشت. از جايي كه وبسايت جديد طراحي مجدد شده بود، از صفر روي يك پلتفرم جديد در يك طبقهبندي اصلاح شده كه شامل صفحات فرود جديد ميشد ساخته شده بود، ساختار آدرس آن بهروز رساني شده بود، بسياري از تغيير مسيرها تعبيه شده تا ارزش لينك حفظ شود و همچنينتغيير از HTTP به HTTPS صورت گرفته بود، اين انتقال نسبتا پيچيده به شمار ميآمد. به طور كلي اعمال تغييرات بسيار در يك زمان ميتواند سخت باشد چون اگر اشتباهي رخ دهد، زمان خواهد برد تا متوجه شويد اشكال از كجا بوده است. اما در عين حال به تعويق انداختن تغييرات عمده براي آينده نيز ايدهآل نيست چرا كه به منابع بيشتري نياز خواهد داشت. اگر شما بدانيد چه ميكنيد، اعمال چندين تغيير مثبت به طور همزمان ميتواند بسيار مقرون به صرفه باشد.قبل از پرداختن به اصل موضوع چگونگي موفق شدن در يك پروژه انتقال پيچيده، مهم است كه انواع انتقالها را بشناسيم و همچنين دلايل اصلي شكست غالب انتقالها را بدانيم.
انواع انتقالهاي سايتانواع مختلفي از انتقال سايت وجود دارد. دستهها به ذات تغييرات اعمال شده بستگي دارند. دستههاي بسيار مختلف انتقال سايت
تغييرات محل سايت: تغيير دامنه، برندسازي مجدد- جابهجايي يا ادغام بخشهايي از سايت- انتقال از HTTP به HTTPS يا HTTP2- جابهجايي سايتهاي بينالمللي- تغيير تنظيمات موبايلي (AMP، PWA) تغييرات پلتفرم: انتقال به يك پلتفرم جديد- بهروز رساني نسخه پلتفرم- معرفي ويژگيهاي جديد پلتفرم- ادغام پلتفرمهاي مختلف تغييرات محتوا: اضافه يا حذف كردن صفحات- اضافه كردن، حذف كردن يا پنهان كردن محتواها- تثبيت محتوا يا صفحات- معرفي زبانهاي جديد تغييرات ساختاري: تغييرات سلسلهمراتبي در سايت- تغييرات مسيريابي- تغييرات لينكهاي داخلي- تغييرات نقشه سفر كاربر تغييرات طراحي و تجربه كاربري: تغييرات تجربه كاربر محور در دستگاههاي مختلف- تغييرات ظاهري و حسي- تغييرات رسانهاي- تغييرات عملكرد سايت تمام تركيبهاي ممكن
بخش مستندات گوگل اكثرا انتقالهايي با تغييرات محل سايت را پوشش ميدهد كه در دستههاي زير قرار ميگيرند:
انتقالهاي جابهجايي سايتاين زماني رخ ميدهد كه سايت به خاطر هر يك از دلايل زير به آدرسي متفاوت منتقل ميشود: تغييرات پروتكلي: يك مثال كلاسيك زمان انتقال از HTTP به HTTPS است.
تغييرات زيردامنهاي و زيرپوشهاي: در سئوي بينالمللي بسيار رايج است. جايي كه كسبوكاري تصميم ميگيرد يك يا چند دامنه سطح بالاي كد كشوري را به زيردامنهها يا زيرپوشهها منتقل كند. يك مثال رايج ديگر جايي است كه يك وبسايت موبايلي كه زيرپوشه يا زيردامنهاي متفاوت دارد، به حالت واكنشگر در آمده و آدرسهاي موبايل و دسكتاپ يكسان شوند.
تغيير نام دامنه: به طور متداول زماني رخ ميدهد كه يك كسبوكار به دنبال برندسازي مجدد بوده و بايد از يك دامنه به دامنه ديگري منتقل شود.
تغيير دامنه سطح بالا: اين زماني متداول است كه يك كسبوكار تصميم به راهاندازي وبسايتهاي بينالمللي گرفته و بايد از يك دامنه سطح بالاي كد كشوري به يك دامنه سطح بالاي عمومي منتقل شود يا بالعكس، مثلا از .co.uk به .com منتقل شود يا از .com به .co.uk منتقل شود.
تغييرات ساختار سايت: اين تغييرات در معماري سايت بوده و معمولا بر لينك دهي داخلي سايت و ساختار آدرس سايت تاثير دارند.
دستههاي ديگر انتقال سايت : دستههاي ديگر انتقال از تغييراتي در محتوا، ساختار، طراحي يا پلتفرم سايت نشأت ميگيرند.
پلتفرم سازي مجدد: اين زماني رخ ميدهد كه يك وبسايت از يك پلتفرم يا سيستم مديريت محتوا به نوع ديگري منتقل ميشود. براي مثال انتقال از WordPress به Magneto يا صرفا بهروز رساني نسخه قبلي همان پلتفرم. در بعضي موارد، پلتفرم سازي مجدد ممكن است به دليل محدوديتهاي فني حين تغييرات پلتفرم به تغييرات آدرس و طراحي سايت نيز منجر شود. به همين دليل است كه معمولا پلتفرم سازي مجدد به ندرت منجر به وبسايتي ميشود كه دقيقا ظاهر قبلي را دارد.
انتقالهاي محتوا: تغييرات اساسي محتوا مانند بازنويسي محتوا، تثبيت محتوا يا هرس كردن محتوا ميتواند بر مشاهده جستوجوي واقعي يك سايت تاثير بزرگي داشته باشد كه به مقياس كار بستگي دارد. اين تغييرات معمولا ميتوانند بر مسيريابي، دستهبندي و لينك دهي داخلي سايت تاثير داشته باشند.
تغييرات تنظيمات موبايلي: با توجه به گزينههاي بسياري كه در خصوص جابهجايي تنظيمات موبايلي سايت وجود دارد، فعالسازي فهرستسازي برنامه، ساخت يك سايت AMP يا ساخت يك وبسايت PWA نيز ميتواند به عنوان يك انتقال مقطعي سايت در نظر گرفته شود. به خصوص زماني كه سايت موبايلي موجود با يك برنامه، AMP يا PWA جايگزين ميشود.
تغييرات ساختاري: اين موارد معمولا با تغييرات اساسي در دستهبندي سايت رخ ميدهند كه بر مسيريابي، لينك دهي داخلي و نقشه مسير كاربر تاثير ميگذارند.
طراحي مجدد سايت: اين دسته، از تغييرات طراحي اساسي در ظاهر گرفته تا يك اصلاح كامل وبسايت را شامل ميشود كه همچنين ممكن است شامل تغييرات معناداري در كپي، كد و رسانه بشود.
انتقالهاي تركيبي: به علاوه موارد بالا، دستههاي تركيبي انتقال نيز وجود دارند كه در هر مسير عملي ممكني تركيب ميشوند. هر چه تغييرات بيشتري در يك زمان ايجاد شوند، ريسك و پيچيدگي بيشتري در پي خواهد داشت . حتي با اين وجود كه انجام همزماني تغييرات زياد ميتواند ريسك اين كه خطايي رخ دهد را افزايش دهد، اگر اين امر به خوبي برنامهريزي و اجرا شود، از ديدگاه منابع مقرون به صرفه خواهد بود.
اشتباهات متداول در انتقال سايتهابا وجود اين كه هر انتقالي متفاوت از ديگري است، پشت رايجترين فجايع انتقال در سايتها، موارد مشتركي وجود دارند. بزرگترين موارد قابل ذكر در ادامه آمدهاند: دلايل شكست انتقال در سايتهااستراتژي ضعيف (مانند اهداف ناواضح)- برنامهريزي ضعيف- كمبود همفكري در سئو يا تجربه كاربري- كمبود منابع يا بودجه- مشاركت ديرهنگام- آزمون ضعيف- واكنش كند به رفع باگ- دست كم گرفتن مقياس
استراتژي ضعيفبعضي از انتقالها خيلي قبلتر از اين كه سايت جديد راهاندازي شود، محكوم به شكست هستند. استراتژي كه بر پايه اهداف غيرواقعي و نامشخص ساخته شده به احتمال بسيار كمتري موفق خواهد شد.براي ارزيابي اثر انتقال سايت پس از راهاندازي، برقراري اهداف قابل اندازهگيري ضروري است. در غالب انتقالها، هدف اوليه بايد حفظ سطوح موجود ترافيك و درآمد سايت باشد. در مواقع خاصي اين موارد ميتوانند بالاتر درنظر گرفته شوند، اما در پيشبيني و انتظار عمومي، رشد بايد هدف درجه دو باشد. اين از ايجاد انتظارات غيرواقعي جلوگيري خواهد كرد. برنامهريزي ضعيفايجاد هرچه سريعتر يك برنامه پروژه جزئي از ايجاد تاخيرها در طول مسير جلوگيري ميكند. زمان و منابع اضافي را نيز براي دستوپنجه نرم كردن با هر موقعيت غيرقابل پيشبينياي كه ممكن است رخ دهد در نظر بگيريد. مهم نيست كه برنامه شما چهقدر جرئي است و خوب پشت آن فكر شده است، احتمال اين كه همه چيز درست مانند انتظار پيش برود بسيار پايين است. نسبت به برنامه خود انعطافپذير باشيد و اين حقيقت كه قطعا تاخيرهايي وجود خواهد داشت را بپذيريد. تمام وابستگيها را مشخص كرده و كاري كنيد تمام سهامداران از آنها باخبر باشند. از برنامهريزي براي راهاندازي نزديك نقاط اوج فروش فصلي خود اجتناب كنيد. چون اگر مشكلي ايجاد شود، زمان كافي براي حل آن نخواهيد داشت. براي مثال خردهفروشيها بايد از راهاندازي سايت نزديك دي ماه يا بهمن خودداري كنند تا دوره شلوغ پيش از عيد نوروز را به خطر نيندازند. در اين مورد، راهاندازي سايت در زمانهاي خلوت ماههاي تابستان هوشمندانهتر خواهد بود. كمبود منابعپيش از متعهد شدن به اجراي يك انتقال سايت ، زمان و تلاش لازم براي موفقيت آن را تخمين بزنيد. اگر بودجه شما محدود است، ببينيد كه آيا اجراي انتقالي كه احتمال شكست آن در رسيدن به اهداف اوليه و در نتيجه كاهش درآمد هست، ارزشش را دارد يا خير. طي يك حساب سرانگشتي سعي كنيد ۲۰ درصد بيشتر از منبعي كه فكر ميكرديد براي پروژه لازم است، داشته باشيد. اين مقدار اضافه به شما اجازه ميدهد در آينده وقتي مشكلي به وجود ميآيد، فورا و بدون به خطر انداختن موفقيت آن را رفع كنيد. اگر منابع شما در مضيقه هستند يا شروع به صرفهجويي در مراحل اوليه كنيد، احتمالا انتقال شما به خطر خواهد افتاد. كمبود همفكري براي سئو يا تجربه كاربريوقتي تغييري در يك وبسايت رخ ميدهد، هر تصميم بايد از نقطهنظر سئو و تجربه كاربر سنجيده شود. براي مثال حذف حجم زيادي از محتوا يا لينكها براي بهبود تجربه كاربري ممكن است به توانايي سايت در هدف گرفتن كليدواژههاي ضروري كسبوكار صدمه بزند يا به مشكلاتي در فهرستسازي و خزيدن منجر شوند. در هر دو مورد چنين تغييراتي ممكن است به مشاهده جستوجوي واقعي سايت آسيب بزنند. از طرف ديگر، داشتن متنهاي بسيار و عكسهاي كم، ممكن است بر مشاركت كاربر تاثير منفي داشته و به نرخ تبديلهاي سايت ضرر برساند.براي اجتناب از ريسك، از مشاوران باتجربه سئو و تجربه كاربري استفاده كنيد تا آنها در خصوص عواقب احتمالي هر تغيير با سهامداران كليدي كسبوكار بحث كنند. سهامداراني كه پيچيدگيهاي كسبوكار را بهتر از هر كسي ميفهمند. پيش از هر تصميمگيري، نكات مثبت و منفي هر دو گزينه بايد سنجيده شود.
مشاركت ديرهنگامانتقال سايتها ممكن است ماهها به طول بينجامد و به برنامهريزي عالي و زمان كافي براي آزمودن نياز دارد. جستوجوي ديرهنگام به دنبال پشتيباني حرفهاي بسيار ريسكي است چرا كه ممكن است گامهاي كليدي فراموش شده باشند. كمبود آزموندر كنار استراتژي عالي و برنامهريزي فكر شده، زمان و تلاشي را به آزمون كامل سايت پيش از راهاندازي آن اختصاص دهيد. خيلي بهتر است كه اگر آزمون به مسائل مهمي برخورده، به جاي عجله جهت اجراي ناقص محصول، زمان راهاندازي را به تاخير بيندازيد. نياز به گفتن نيست كه نبايد يك وبسايت را بدون آزمايش شدن توسط تيمهاي متخصص سئو و تجربه كاربري راهاندازي كنيد.توجه به جزئيات همچنين بسيار مهم است. اطمينان حاصل كنيد كه توسعهدهندگان كاملا از ريسكهاي مرتبط با اجراي ضعيف آگاه هستند. اطلاعرساني به توسعهدهندگان در خصوص تاثير مستقيم كارشان بر ترافيك سايت (و در نتيجه درآمد سايت) تفاوت بزرگي ايجاد ميكند. واكنش كند به رفع باگزماني كه سايت راهاندازي ميشود، هميشه باگهايي وجود دارند كه بايد برطرف شوند. با اين حال بعضي باگها مهمتر از باگهاي ديگر بوده و به توجه فوري نياز دارند. براي مثال وقتي پس از راهاندازي سايت فورا متوجه اين ميشويد كه عنكبوتهاي موتور جستوجو در خزيدن و فهرستسازي محتواي سايت به مشكل خوردهاند، بايد سريع مشكل را رفع كنيد. واكنش كند به موانع فني مهم بعضي اوقات ميتواند فاجعهبار باشد و ريكاوري از آن زمان زيادي ببرد. دست كم گرفتن مقياسسهامداران كسبوكار گاهي انتظار ندارند كه انتقال سايت زمانبر بوده و منابع بسياري نياز داشته باشد. غيرمعمول نيست كه سهامداران عمده بخواهند سايت در روزي كه دقيقا برنامهريزي شده اجرا شود، خواه به طور ۱۰۰ درصد آماده باشد يا خير. شعار �بياييد هرچه سريعتر كار را راهاندازي كنيم و بعدا مشكلات را رفع كنيم� يك اشتباه كلاسيك است. چيزي كه اكثر سهامداران از آن آگاه نيستند اين است كه بازگشت به آمار مشاهده جستوجوي واقعي تنها چند روز طول ميكشد، اما يك ريكاوري ممكن است چند ماه به طول بينجامد.آگاهسازي مشتريان، سپري كردن تمام سناريوها و مراحل مختلف با آنها و شرح اين كه هر مرحله مستلزم چه چيزي است، مسئوليت مشاور و مدير پروژه است. در آن صورت سهامداران كسبوكارها قادر هستند كه تصميمهاي آگاهانهتري گرفته و مديريت انتظاراتشان سادهتر خواهد شد.
فرآيند انتقال سايتفرآيند انتقال سايت را ميتوان به شش گام ضروري تقسيم كرد. تمام آنها به مقدار برابري مهم بوده و از قلم انداختن آنها به درجات مختلفي مانع از موفقيت انتقال ميشود. فرآيند انتقال سايتمرحله ۱- ارزيابي و برنامهريزي: اهداف، ريسكها، موقعيتهاي رشد و پيشبيني سناريوها، راهبردها، برنامه پروژه مرحله ۲- آمادهسازي پيش از راهاندازي: مرور چارچوب، مشخصسازي فني سئو، شناسايي صفحات در اولويت، برنامه وقايع احتمالي آينده مرحله ۳- آزمون پيش از راهاندازي: مرور محتوا، مرور فني، آزمون تغيير مسير، ارزيابي ريسك راهاندازي سايت، ارزيابي استانداردها (بنچمارك) مرحله ۴- پشتيباني روز راهاندازي: عملياتهاي راهاندازي سايت، آزمون زنده سايت، پشتيباني رسانه كه هزينه آن پرداخت شده باشد مرحله ۵- مرور پس از راهاندازي: ارزيابيها و عمليات پس از راهاندازي، مرور رفع باگها، نظارت بر عملكرد مرحله ۶- مرور عملكرد: اولويتسازي فعاليتهاي معمول كسبوكاري
مرحله اول: ارزيابي و برنامهريزيارزيابي پروژهفارغ از دلايل پشت يك پروژه انتقال، شما بايد از ابتدا نسبت به اهداف مشخص باشيد چرا كه اين امر به تنظيم و مديريت انتظارات كمك ميكند. جابهجايي از HTTP به HTTPS بسيار متفاوت از يك اصلاح كامل سايت است، بنابراين هر يك بايد اهداف متفاوتي داشته باشند.در مثال اول، هدف بايد بازيابي سطوح ترافيك سايت باشد، در حاليكه در مثال دوم هدف بايد احتمالا رشد باشد. انتقال در سايت فرصت بسيار خوبي براي حل مشكلات قديمي است. قرار دادن هر چه بيشتر اين مشكلات در يك ظرفيت انتقال تا جاي ممكن بايد بسيار مقرون به صرفه باشد چرا كه حل اين مشكلات پس از راهاندازي، منابع بسيار بيشتري نياز خواهد داشت.در هر مورد، حياتيترين جنبههاي پروژه را جهت موفق شدن شناسايي كنيد. تمام ريسكهايي را كه ممكن است تاثيري منفي بر مشاهده سايت داشته باشد را شناسايي كرده و اقدامات احتياطي لازم را لحاظ كنيد. حالت ايدهآل اين است كه چند سناريوي مورد پيشبيني را بر اساس ريسكهاي مختلف و موقعيتهاي رشد آماده كنيد. نياز به گفتن نيست كه سناريوهاي موردانتظار بايد توسط مشاوران باتجربه انتقال سايت آماده شوند. سهامداران لحاظ كردن سهامداران در اين مرحله اوليه تا جايي كه ممكن است، به شما كمك ميكند درك عميقتري از بزرگترين چالشها و موقعيتهاي بين بخشها پيدا كنيد. از تيمهاي سئو، محتوا، تجربه كاربري و تحليلي خود بازخورد بخواهيد و فهرستي از بزرگترين مسائل و موقعيتها را تهيه كنيد. سپس بايد بفهميد بازگشت سرمايه احتمالي رسيدگي به هر يك از اين موارد چه خواهد بود. يكي از گزينههاي در دسترس را كه راهبرد انتقال سايت شما را شكل ميدهد بر اساس اهداف و منابع در دسترس خود انتخاب كنيد.حال فهرستي از فعاليتهاي اولويتبندي شده داريد كه انتظار ميرود در صورت اجرا، بازگشت سرمايهاي مثبت در پي داشته باشند. اين موارد سپس بايد با سهامداران به اشتراك گذاشته شده و در خصوص آنها بحث شود. در اين صورت اهدافي واقعگرايانه خواهيد داشت، بر سر پروژه توافق خواهيد كرد، ارزيابي خواهيد داشت و از ابتدا انتظارات درستي خواهيد داشت. آمادهسازي برنامه پروژهبرنامهريزي به همان اندازه اهميت دارد. چرا كه انتقال سايتها ميتواند غالبا پروژههايي بسيار پيچيده باشد و به راحتي چند ماه به طول بينجامد. طي هر مرحله برنامهريزي، هر وظيفه بايد يك مالك (مانند مشاور سئو، مشاور تجربه كاربري، تدوينگر محتوا، توسعهدهنده وب) و يك تاريخ آمادهسازي مورد انتظار داشته باشد. هر وابستگي بايد شناسايي شده و در برنامه پروژه لحاظ شود تا همه از هر فعاليتي كه بهخاطر وابستگي به ديگران تكميل نخواهد شد آگاه باشند. براي مثال تا زماني كه طرح نقشه تغيير مسير كامل نشده و تغيير مسيرها در اجراي پيش از عمومي شدن تكميل نشدهاند، نميتوان تغيير مسيرها را آزمود.برنامه پروژه بايد هر چه سريعتر با تمام افراد مشاركت كننده به اشتراك گذاشته شود تا زمان كافي براي بحث و شفافسازي وجود داشته باشد. هر فعاليت بايد به جزئيترين حالت توصيف شود تا سهامداران بدانند هر مرحله شامل چه چيزهايي است. نيازي به گفتن نيست براي ساماندهي و انجام فعاليتهاي لازم با توجه به برنامه، به مديريت پروژهاي بينقص لازم است. يك بخش حياتي در برنامه پروژه رسيدن به موقع به تاريخ راهاندازي است. به طور ايدهآل، سايت جديد بايد زماني راهاندازي شود كه ترافيك پايين است. تكرار ميكنم كه از راهاندازي سايت پيش از يا حين يك دوره اوج خودداري كنيد. چون اگر شرايط آن طور كه پيشبيني شده پيش نروند، عواقب ميتواند قاجعهبار باشد. چيز ديگري كه بايد در ذهن داشته باشيد اين است كه چون انتقال سايتها هيچ وقت دقيقا مانند برنامه پيش نميروند، بايد درجهاي از انعطافپذيري را داشته باشيد.
مرحله دوم: آمادهسازي پيش از راهاندازياين موارد شامل هر فعاليتي ميشود كه بايد زماني انجام شوند كه سايت جديد همچنان در حال توسعه است. تا اين نقطه، ملزومات سئوي سايت جديد بايد به دست آمده باشند. شما بايد با طراحان و معماران اطلاعاتي در ارتباط باشيد و پيش از آن كه سايت به محيط آماده براي راهاندازي برسد، به خوبي در خصوص نمونههاي آزمايشي و چارچوبها بازخورد دريافت كرده باشيد. مرور چارچوبپيش از آغاز توسعه، نمونههاي آزمايشي يا چارچوبهاي سايت را مرور كنيد. مرور الگوهاي اصلي سايت جديد ميتواند در شناسايي مسائل سئو و تجربه كاربر در مراحل اوليه مفيد باشد. براي مثال ممكن است متوجه شويد كه بخش بزرگي از محتوا از صفحات دستهبنديها حذف شده است كه بايد فورا به آن توجه شود. يا ممكن است دريابيد كه برخي صفحات با ترافيك بالا ديگر در مسيريابي اصلي ظاهر نميشوند. هر نوع تغيير راديكال در طراحي يا كپي صفحات بايد به طور كامل مرور شود تا هرگونه مشكل بالقوه در سئو يافت شود. آمادهسازي مشخصات فني سئووقتي نمونههاي آزمايشي و چارچوبها مرور شدند، مشخصاتي جزئي از مسائل فني سئو آماده كنيد. هدف اين مستندسازي حياتي ثبت تمام ملزومات ضروري سئو است كه توسعهدهندگان بايد پيش از ارزيابي پروژه در خصوص كار و هزينه از آن آگاه باشند. بودجهها طي اين مرحله است كه قطعي ميشوند. اگر ملزومات سئو در آن لحاظ نشده باشند، در نظر گرفتن آنها در آينده غيرممكن خواهد بود.مشخصات فني سئو بايد بسيار جزئي باشند و در عين حال به شكلي نوشته شده باشند كه توسعهدهندگان به سادگي ملزومات را به عمل تبديل كنند. اين سندي براي شرح چرايي اجرا نيست، بلكه شرحي بر نحوه اجراست. اطمينان حاصل كنيد كه ملزومات خاصي شامل حوزههاي زير لحاظ شدهاند:
اين مشخصات همچنين بايد شامل حوزههايي از كاركرد CMS باشند كه به كاربر امكان اين موارد را ميدهد:
همچنين اطمينان حاصل كردن از اين كه هنگام بهروز رساني يك ويژگي خاص (مانند يك h1)، عناصر ديگر (مانند عنوان صفحه يا هر فهرستي از مسيريابي) تحت تاثير قرار نميگيرند، مهم است.
شناسايي صفحات در اولويتيكي از بزرگترين چالشهاي انتقال سايت اين است كه موفقيت به طور گسترده به كميت و كيفيت صفحاتي كه مورد انتقال قرار گرفتهاند بستگي دارد. از اين رو، اطمينان حاصل كردن از تمركز بر روي صفحاتي كه واقعا اهميت دارند، مهم است. اينها صفحاتي هستند كه در سايت قديمي ترافيك به همراه داشتهاند، لينكها به اين صفحات منتج شده است، نرخ تبديل خوبي دارند و… . براي اين كار، شما بايد:
نحوه crawl در سايت قديمي با عمل crawl شما يك كپي از تمام آدرسها، عناوين صفحات، فردادهها، تيترها، تغيير مسيرها، لينكهاي خراب و … خواهيد داشت. فارغ از برنامه انتخابي جهت crawl (ضميمه را ببينيد) اطمينان حاصل كنيد كه crawl زياد سفت و سخت نباشد. پيش از crawl در سايت قديمي، خوب به تنظيمات برنامه مورد نظر توجه كنيد و موارد زير را در نظر بگيريد:
راهنماي حرفهاي: تا چند ماه پس از تكميل انتقال از داده crawl سايت قديمي يك كپي داشته باشيد (روي ابر يا در يك فايل) تا وقتي سايت جديد روي كار آمد، در صورت نياز دادههاي سايت قبلي را در اختيار داشته باشيد. نحوه شناسايي صفحات فهرستپذير (indexable) وقتي عمل crawl به پايان رسيد، روي شناسايي صفحات فهرست شده سايت قديمي كار كنيد. اين موارد شامل تمام صفحات HTML با ويژگيهاي زير ميشوند:
صفحات فهرستپذير تنها صفحاتي هستند كه ممكن است بتوانند ترافيك را به سمت سايت هدايت كنند. از اين رو بايد در جهت هدف انتقال سايت شما اولويتبندي شوند. اينها صفحاتي هستند كه ارزش بهينهسازي (اگر قرار است در سايت جديد حضور داشته باشند) يا تغيير مسير (اگر قرار است در سايت جديد حضور نداشته باشند) را دارند. نحوه شناسايي صفحات با عملكرد بالاوقتي تمام صفحات فهرستپذير را شناسايي كرديد، بايد يك كار ديگر نيز انجام دهيد. به خصوص اگر سايت قديمي از صفحات بسيار زيادي تشكيل شده و با توجه به زمان
امتیاز:
بازدید: 143
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |