طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب
طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب

بردكرامب يا Breadcrumbs چيست و چطور روي سئو تاثيرگذار است؟

شايد واژه بردكرامب (Breadcrumbs) به گوشتان آشنا باشد ولي احتمالا اطلاعاتي از آن نداشته باشيد. Breadcrumbs يكي از بخش‌هاي مهم وبسايت است. Breadcrumbs به صورت متن‌هاي لينك دار ضمن اين‌كه به كاربران اطلاع مي‌دهد كه در چه بخشي از سايت هستند، به موتورهاي جستجو مثل گوگل هم، در درك ساختار سايت شما ياري مي‌رسانند.معني لغوي  Breadcrumbs و داستاني كه  منشأ استفاده در سايت شد.

اين اصطلاح در لغت به معني خرده نان است و قضيه استفاده اين روش در سايت‌ها برمي‌گردد به داستان هانسل و گرتل:

هانسل و گرتل فرزندان يك هيزم‌شكن هستند. فقر زياد باعث مي‌شود نامادري و پدر، بچه‌ها را به جنگل ببرند و رها سازند. بچه‌ها با خرد كردن تكه‌ناني كه همراه خود برداشته‌اند اقدام به گذاشتن ردي براي بازگشتشان به خانه مي‌كنند …

حالا خرده‌هاي نان يا همان بردكرامب كه در اين داستان آورده شد درحال حاضر به روشي براي وبسايت‌ها و فروشگاه‌هاي اينترنتي مرسوم شده. بردكرامب، متن كوتاه و لينك دار هست كه معمولا بالاي هر صفحه نمايش داده مي‌شود. بردكرامب‌ها در هر زمان و هر صفحه سايت به شما آگاهي مي‌دهند كه در كجاي سايت قرار داريد. مبدا همه آنها، صفحه اصلي سايت است. اين ابزار در وردپرس به طور پيش فرض وجود ندارد و بايد در سايت افزونه‌ي  آن را نصب كنيد.

گوگل هم از بردكرامب‎ها بهره برده است. اگر براي طراحي سايت از وردپرس استفاده كرده‌ايد، مي‌توانيد از افزونه Yoast SEO كمك بگيريد و اين داده‌ها را به طور خودكار به هر صفحه اضافه كنيد. موتورهاي جستجو مانند گوگل اين بردكرامب‌ها را در پايگاه داده‌هاي خود ذخيره و در نتايج جستجو نمايش مي‌دهند. اين قابليت به كاربران قبل از ورود به سايت، اطلاع مي‌دهد كه مكان آن مطلب در آن سايت كجاست.

 

موارد استفاده و كاربري هاي breadcrumbs چيست ؟

سايت‌ها و فروشگاه‌هاي اينترنتي : كه به طور افقي بالاي همه‌ي صفحه‌هاي سايت و در زير عنوان و هدر سايت و به صورت سلسله مراتبي از صفحات آخر به صفحه اصلي قرار دارد به شكلي كه ساختار سايت را نمايش مي‌دهد. اگر در سايت از اين قابليت بهره بگيريد، مسيريابي براي كاربران و خزيدن و پيمايش براي ربات‌هاي موتورهاي جست و جو آسان تر مي‌شود. به اين دليل كه  breadcrumbs براي كاربر مسير سلسله مراتبي مي‌سازد كه به سادگي به صفحه اصلي سايت دسترسي داشته باشد. در بسياري از موارد با علامت “>”  مسير صفحه فعلي و مادر صفحه و به طور دنباله دار تا صفحه اصلي سايت ، از هم تفكيك مي‌شود. مانند :
صفحه اصلي > صفحه بازديد شده > صفحه فعلي

 

نرم افزارها : همه نرم افزارهاي مهم و محبوب از جمله مديريت فايل مثل ويندوز اكسپلورر، فايندر، دلفين و ناتيلوس از breadcrumbs استفاده كرده اند.

 

دليل استفاده از Breadcrumbs چيست ؟

دلايل قابل توجهي كه براي استفاده از بردكرامب مي‌توانيم نام ببريم ، ضمن اين‌كه اين دلايل با سئو و بهينه‌سازي سايت همسو هستند :

  • موتور جستجوي گوگل مانند كاربر به بردكرامب‌ها علاقه دارد

بردكرامب‌ها باعث مي‌شوند ديد متمايزي توسط گوگل به ساختار سايت شود. گوگل از داده‌هاي بردكرامب در صفحات نتايج جستجو استفاده مي‌كند و همين باعث تمايز ظاهري بين سايت شما و رقبا در صفحه نتايج مي‌شود و كاربر اين تمايز را  جذاب مي‌داند و ميل بيشتري براي كليك و ورود به سايت شما پيدا مي‌كند كه نتيجه اين اتفاق بهبود و ارتقا سئو و همچنين رتبه سايت است.

 

  • ارتقا تجربه كاربري توسط بردكرامب‌ها

بيزاري همه ما انسان‌ها از گم شدن سبب مي‌شود وقتي وارد محيط جديد و بخصوص وسيع و داراي پيچ و خم مي‌شويم به دقت اطراف را بررسي كنيم. درست مثل همين تجربه در سايت‌ها وضعيت اينگونه است. بردكرامب‌ها، تجربه كاربري را ارتقا مي‌دهند و ديگر كاربر كليد Back را نمي‌زند. همه ما تجربه كاربري را از فاكتورهاي باارزش سئو مي‌دانيم.

 

  • كاهش bounce rate  توسط بردكرامب‌ها

بيشتر كاربران اينترنت ديگر به طور مستقيم و از صفحه اصلي وارد سايت‌ها نمي‌شوند و خيلي از بازديدها از سايت‌هاي مختلف به طور طبيعي و از راه نتايج موتورهاي جستجو صورت مي‌گيرد. منظور اين است كه هر صفحه از سايت شما به عنوان يك ورودي مي‌تواند در صفحه نتايج موتور جستجو قرار گيرد. در صورتي كه كاربر در صفحه ورودي سايت به آنچه مي‌خواسته نرسيده است، بايد او را به ديگر قسمت‌هاي مرتبط با آن صفحه هدايت كنيد.

به وسيله بردكرامب‌ها مي‌شود پيشنهادهاي جايگزيني به كاربر داد و bounce rate وبسايت را به طور چشمگيري كاهش داد.هدايت كاربر به صفحه اصلي سايت بهتر است تا  اينكه او سايت را ببندد و به موتور جستجو برود.

 

Breadcrumbs چطور روي سئو اثر مي‌گذارد:

بردكرامب‌ها به نوعي لينك بيلدينگ را رعايت مي‌كند و روي بهينه‌سازي سايت اثر مثبت و براي موتورهاي جست و جو مناسب است. افزونه  Yoast وردپرس، پيش فرض قابليت فعال‌سازي Breadcrumbs را دارد.

انواع Breadcrumbs:

  • بر اساس سلسله مراتب (Path يا مسير):

بردكرامب‌هايي كه بر اساس مسير در سايت تعبيه شده‌اند، به كاربر نشان مي‌دهد صفحه‌اي كه در آن وجود دارد از صفحه اصلي سايت چه مسير يا صفحاتي را طي مي‌كند. از اين مورد بيشتر استفاده مي‌شود و به طور معمول در بالاي صفحه‌هاي سايت قرار دارد. مانند :

صفحه اصلي > صفحه بازديد شده > صفحه فعلي

بردكرامب

 

  • بر اساس ويژگي (Atrribute  يا خصوصيت) :

بردكرامب‌هايي كه بر اساس ويژگي در سايت پياده مي‌شوند طبق ويژگي‌هاي صفحه طراحي شده. اين ويژگي‌ها ثابت نيستند و توسط فيلتري كه در دسترس كاربر قرار گرفته، كار مي‌كنند كه با انتخاب يك يا چند فيلتر توسط كاربر تغيير مي‌كنند. اين نوع بردكرامب‌ها بيشتر در سايت‌هاي فروشگاهي مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مانند:

صفحه اصلي > دسته بندي محصول > برند > سايز > رنگ.

 

  • بر اساس مكان (Location) :

اين نوع بردكرامب، جاي دقيق كاربر در ساختار درختي سايت نمايش مي‌دهد و بيشتر در سايت‌هايي استفاده مي‌شود كه به صورت سلسه .مراتبي،سطح بندي شده اند و ثابت هستند. كاربرد اين نوع بردكرامب بيشتر براي سايت‌هاييست كه محتواي زيادي دارند

 

  • بر اساس تاريخچه (History):

اين نوع بردكرامب طبق سابقه از بدو ورود كاربر به سايت تا صفحه فعلي را به كاربر نشان مي‌دهد. به عنوان مثال كاربري از صفحه نتايج گوگل مستقيم وارد صفحه تماس با ما سايتي شده سپس به صفحه بلاگ رفته و وارد يكي از بلاگ‌ها مي ‌شود، از آنجا به صفحه اول و بعد در صفحه درباره ما حضور دارد كه در اين صفحه به شكل زير نمايش داده خواهد شد :

> تماس با ما > بلاگ > نام  بلاگ > صفحه اصلي >درباره ما

 

مزايا و فوايد استفاده از breadcrumbs:

  • ارتباط محتوا بين صفحه‌هاي سايت شما، به دليل اين كه هر كدام از لينك‌هاي بردكرامب‌ها  احتمال زياد كلمات كليدي صفحه هستند.
  • ايجاد راه ديگر براي موتورهاي جست و جو براي خزيدن (Crawl) سايت به ثبت و ذخيره كلمات كليدي در پايگاه داده‌هايشان .
  • كاربر با وجود بردكرامب با كليك كمتري به صفحه‌ي مد نظر مي‌رسد و به جاي استفاده از دكمه‌ي Back در مرورگر با كليك روي لينك‌هاي بردكرامب به صفحه‌هاي قبل برمي‌گردد.
  • بردكرامب به نوعي يك راهنماي تصويري كلمات كليدي موارد جست و جو شده توسط كاربر مي‌باشد.
  • بردكرامب به كاربر كمك مي‌كند تا سلسله مراتب هر صفحه در سايت را مشاهده كند.
  • افزايش نرخ كليك در زمان ديده شدن در نتايج جست و جو
  • بردكرامب به كاربر كمك مي‌كند تا راحت تر در سايت بگردد و به نوعي‌اي باعث زمان ماندن كاربر در سايت افزايش يابد ، همچنين افزايش ترافيك به سايت كه همه‌ي اينها افزايش رتبه و بهينه‌سازي سايت را به دنبال دارد.
  • يكي ديگر از مزاياي استفاده از breadcrumbs  همان‌طور كه قبل از اين در بخش دليل استفاده از بردكرامب گفته شد كاهش نرخ پرش سايت مي‌باشد .
 

نقش  Breadcrumbs چيست؟

بردكرامب‌ها علاوه بر اين‌كه در هر لحظه، مسير صفحات در سايت را به كاربر نمايش مي‌دهند ، به بهبود سئوي سايت شما كمك مي‌كند . تنها خود همين مورد اهميت به‌سزايي دارد .
همان‌طور كه گفته شد كار اصلي بردكرامب‌ها،كمك به كاربران به منظور پيشگيري از سردرگم شدن آنها در سايت و  آگاهي آنها از اين كه در كجاي سايت هستند ، مي‌باشد .
منظور از سردرگم شدن كاربر اين است كه وقتي كاربر وارد صفحه ي اصلي سايت مي‌شود و  يك قسمت سايت مثلا بلاگ يا فروشگاه را انتخاب مي‌كند و سپس وارد يكي از مطالب يا محصولات مي‌شود و طي مدتي كه مطالب رو مشاهده كرده ممكنه در سايت گم شود. اگر اين اتفاق بيفتد و كاربر نتواند مطلبي كه مي‌خواسته رو پيدا كند به سرعت سايت رو ترك مي‌كند و مي‌بندد و به سايت هاي ديگر مراجعه مي‌كند .

در صورتي‌كه سايت شما يك فروشگاه اينترنتي باشد و از بردكرامب استفاده نكرده باشيد ، احتمال گم شدن كاربر در اين سايت‌ها بيشتر است و نبود اين امكان منجر به ترك سايت توسط كاربر و در نهايت نتيجه مجموع اين همه ترك كردن‌ها افت اعتبار سايت خواهد بود.

اهميت بردكرامب اينجا بيشتر حس مي‌شود كه گوگل از Breadcrumbs به هدف سازماندهي و ساختار سايت شما در ايندكس گوگل استفاده مي‌كند و اطلاعات سايت را دقيق‌تر رتبه‌بندي مي‌كند و در ليست نتايج جست و جوي خود قرار مي‌دهد و مهم‌تر از همه اين است كه اگر اين كار به صورت تخصصي انجام شود ، تاثير مثبتي در سئوي سايت خواهد داشت .

 
 
براي مطالعه ادامه متن به بردكرامب در بلاگ پارميسافت مراجعه كنيد.
امتیاز:
بازدید:
برچسب: بردكرامب‌، Breadcrumbs،
موضوع:
[ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۱۳:۵۱ ] [ arg ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی